Op de hoogte gehouden worden?
Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws / AlgemeenArbeidsmarkt / 23 mei 2019

Nauw samenwerken met bedrijfsleven

De triple helix moet dus aan de bak. Het onderwijs – hier op het podium vertegenwoordigd door vmbo-docent Thijs Faassen, is er klaar voor. ‘We moeten leerlingen van jongs af aan enthousiasmeren voor techniek’, vindt hij. ‘Zij hebben geen beeld bij techniek. En hun ouders hebben wel een beeld, maar het verkeerde. We moeten hen al veel eerder laten zien hoe veelzijdig techniek is. En dat kan alleen als we nauw samenwerken met het bedrijfsleven.’ Ondernemer John Vullings, directeur van het gelijknamige metaalbewerkingsbedrijf, is het daar beslist mee eens en wil dan met name laten zien dat robotisering geen bedreiging is, maar juist een kansen biedt. ‘Er verdwijnen veel banen door de robotisering, maar er komen er ook veel voor terug’, zegt hij. ‘We moeten investeren in mensen die daarmee kunnen en willen werken.’

Hybride docent als schakel

Een belangrijke rol hierbij kan gespeeld worden door een docenttype dat met een been in het onderwijs staat en met een been in het bedrijfsleven: de hybride docent. ‘De hybride docent kan zorgen voor een betere aansluiting van het onderwijs op het bedrijfsleven’, stelt Frits van Hout (ASML), de laatste spreker bij dit plenaire gedeelte. ‘Onze werknemers vinden het geweldig om hun passie voor techniek door te geven aan studenten. Gastlessen zijn dan ook gemakkelijk geregeld. Maar lessen laten verzorgen door de hybride docent in de pure 50/50-vorm vergt tijd. Daarom beginnen we eerst met een “hybride light”-pilot, waarbij enkele medewerkers 4 tot 8 lessen per week geven. Daarmee lossen we niet te tekorten aan technici op, maar het is een start. Een impuls ook die we graag landelijk opschalen. We gaan dit samen aanpakken met Fontys, maar wel met de nodige zorgvuldigheid.’

Meer nieuws